2007/2008 tanév II. félév, nappali tagozat, szakirányok
Európa Unió szakirány
|
Neptun kód: |
|
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Társadalmi mozgalmak az Európai Unióban |
Dr. Szabó Tibor egyetemi docens |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 4. évfolyam, nappali tagozat, szakirányú képzés |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A tárgy keretein belül a hallgatók megismerik és aktívan feldolgozzák az Európai Unió keretei között fungáló politikai mozgalmakat, különös tekintettel a globalizáció kérdéseiree és az egyes országok társadalmi mozgalmaira. |
|
|||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Aktív részvétel a szemináriumi munkában, dolgozat írása, kiselőadások tartása, beszámoló |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 12 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1-2. Tanári bevezető előadás 3-4. Országtanulmányok 5-6. Országtanulmányok 7-8. Országtanulmányok 9-10. Országtanulmányok 11-12.
Összefoglalás, értékelés |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Szabó Máté: Politikai ökológia, Budapest, Bölcsész Index Centrál Könyvek II., 1989 Szabó Máté: Globális civil társadalom?, Budapest, Villányi Úti Könyvek, 2004. Szabó Máté: Társadalmi mozgalmak és politikai tiltakozás, Budapest, Villányi Úti Könyvek, 1998 Európai politikai rendszerek. Budapest: Osiris Kiadó |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
|
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Magyar Európa-politika |
Kiss Gábor, megbízott előadó |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, szakirányú képzés, nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
előadás |
kollokvium |
|
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A tantárgy a résztvevő hallgatóknak betekintést nyújt a magyar Európa-politika alakulásába, megmutatván a magyar-EU kapcsolatok fő fejezeteit, a magyar közélet szereplőinek EU-hoz való viszonyát, valamint a legfontosabb döntéshozók stratégiáit. A második félévben a hangsúly a vonatkozó aktuális alapdokumentumok feldolgozásán lesz. Fontos szempont a félév alatt a téma gyakorlati megközelítése annak érdekében, hogy a hallgatók a diploma megszerzése után minél könnyebben találják meg az érdeklődésüknek megfelelő elhelyezkedési lehetőséget. Ennek megfelelően a tematika a hallgatók érdeklődési területeit figyelembe veszi. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Írásbeli vizsga |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 14 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Bevezető óra 2. Csatlakozási tárgyalások és a csatlakozási szerződés. A magyar taktikai és stratégiai célok és a tárgyalás eredménye. Áttekintés és értékelés. 3. A transzformáció és az állam szerepe. Az európai integráció magyar alternatívái 4. Állami és civil szereplők feltérképezése az Európa-politikában európai összehasonlításban. 5. Magyar szereplők és stratégiáik részletes elemzése: Miniszterelnök, külügyminiszter, kormány, Integrációs Államtitkárság, Parlament, pártok, média, egyéb szervezetek. I. 6. Magyar szereplők és stratégiáik részletes elemzése: Miniszterelnök, külügyminiszter, kormány, Integrációs Államtitkárság, Parlament, pártok, média, egyéb szervezetek. II. 7. első magyar stratégiai dokumentum és elemzése: „A Kormány Európa-politikai stratégiájának irányai és feladatai.” 8. Az úniós tagság és feladatai. Az NFT I. 9. Az NFT II: ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV I. Stratégia, átfogó cél és prioritások 10. Az NFT II: ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV II. Intézményrendszer 12. Milyen EU-t szeretnénk? Magyar pozíció az alkotmányozás folyamatában 13. Összefoglalás 14. Értékelés, aláírás |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Ágh Attial: Demokratizálás és Európaizálás. A korai konszolidáció keservei
Magyarországon. Villányi úti könyvek 2002 Ágh Attila: Az Orbán kormány négy éve: Az Eu-csatlakozás politikai és közpolitikai dimenziója. Magyarország politikai évkönyve 2002. Ágh Attila: A Medgyessy-kormány Európa politikája. Magyarország politikai évkönyve 2004. Ágh Attila: Csatlakozási válság és demokratikus deficit: Magyarország Európa-politikája 2004-ben. Magyarország politikai évkönyve 2005 Ágh Attila: Intézményi reformok és EU-stratégiák 2005-ben Magyarországon. Magyarország politikai évkönyve 2006 Baksay Gergely: 2005 – az első teljes uniós év a KSH-adatok tükrében. Magyarország politikai évkönyve 2006 Balázs Péter: Európai egyesülés és modernizáció. Osiris 2001 Balázs Péter: Magyarország és az Európai Unió kapcsolatainak fejlődése. In: Az Európai Unió külpolitikája. KJK-Kerszöv. Budapest, 2002. Blahó András: Az Európai Unió és a tíz
csatlakozó ország közötti bővítési tárgyalások folyamata. Aula 2003 Fülöp Botond: A nemzeti parlamentek szerepe az EU-integrációban (II.). Európai Tükör, 2000. V. évf. 2. sz. Gyurcsány Ferenc: Végre formálói lehetünk a történelmünknek. Interjú. In: Európai Tükör, X. évfolyam, 11. szám, 2005 november Halmai Péter: Az első év után. Magyarország politikai évkönyve 2006 Horváth Zoltán: A keleti bővítés története és folyamata. In: Kézikönyv az Európai Unióról. Budapest HVG-ORAC 2005 Kovács Teréz: Vidékfejlesztési politika (EU és Magyarország). Dialog Campus
2003 Nagy Sándor Gyula: Az európai uniós támogatások magyarországi intézményrendszerének hatékonysága 2005-ben. Olajos Péter: Uniós tagországként való működésünk az Európai Parlamentből nézve. Magyarország politikai évkönyve 2006 Tabajdi Csaba: Az uniós nemzeti érdekérvényesítés három modellje. Magyarország politikai évkönyve 2006 Dokumentumok: Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció http://www.gkm.gov.hu/data/cms1071954/ofk_new.pdf ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV Magyarország Nemzeti Stratégiai
Referenciakerete 2007–2013 Foglalkoztatás és növekedés http://www.nfu.hu/download/479/UMFT_HU_NSRK-hun_Accepted.pdf NFT I. http://www.nfu.hu/download/700/ii._strategia.pdf A Kormány Európa-politikai
stratégiájának irányai és feladatai |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
|
|
|||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
|||
|
Nemzeti és etnikai kisebbségek az EU-ban II. |
Veres Edit megbízott előadó |
|
|||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
||||
|
2007/2008 II félév, 4. évfolyam, szakirányú képzés, nappali tagozat |
|
||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
előadás |
kollokvium |
2 |
3 |
- |
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
||||
|
Az előadás során az európai nemzeti és kisebbségi problematikák, interetnikus konfliktusok és együttműködési modellek részletes vizsgálatával foglalkozunk. |
|
||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
||||
|
Kollokvium írásban/szóban megadott kérdések alapján |
|
||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 14 hétre lebontva.) |
|
||||
|
1. Autonómia, autonómia elméletek 2. Működő autonómiák Európában I. (Dél-Tirol, Aland- szigetek) 3. Működő autonómiák Európában II. (Belgium, Katalónia ) 4. Kárpát-medencei autonómia-törekvések 5. Interetnikus konfliktusok Európában 6. Etnikai pártok fogalma, definíciója,módszertana 7. Etnikai és etnoregionális pártok Európában 8. Etnopolitikai konfliktusok és modellek 9. Kritikai módszerek és megközelítések az etnopolitikában. 10. Etnikai pártok és politikai rendszer viszonya. Rendszerelemzés (alkotmány, választási törvények) 11. Etnikai mobilizáció modelljei, folyamata 13. Etnopolitika, etnopolitikai mozgalmak Magyarországon 14. Etnocentirzmus, multikulturalizmus, polietnicizmus Európában |
|
||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
||||
|
Salat Levente: Etnopolitika.
Konfliktustól a méltányosságig.
http://adatbank.transindex.ro/vendeg/htmlk/pdf3905.pdf Donald L.
Horowitz: Ethnic groups in Conflict. University of California, 1985. Liewen de Winter- Huri Türsan:
Regionalist parties in Western Europe. Routledge, London, 1998. |
|
||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
||||
|
|
|
||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
||||
|
|
|
||||
Politikai kommunikáció szakirány
|
Neptun kód: |
|
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Média és kommunikáció II. |
Szűcs Péter, megbízott előadó |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév. II .félév, szakirányú képzés, nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A „Média és kommunikáció
I.” általános bevezetést nyújtott a témában, elsősorban előadások keretében.
A kurzus folytatása már inkább gyakorlati feladatokra koncentrál, de még
lesznek tanári előadások is. Minden egyes órán van gyakorlati feladat, amit
el kell végezni. Például egy MTI hír feldolgozása, hír írása megadott időre,
tudósítás megírása és előadása, interjúra való felkészülés, interjú
helyzetgyakorlat, és így tovább. A foglalkozások három műfajra koncentrálnak:
hír, tudósítás, interjú. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Részvétel a foglalkozásokon, a gyakorlati feladatok elvégzése |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1-2. A hír. Mitől az, ami? Tartalma, szerkezete. Keletkezésének módja. 3-4. Hírszerzés. Információk kontrollja. Etika. Elhallgatott hírek. 5-6. Hír2. Headline. Jelentősége és megfogalmazásának nehézségei. Sorrendje. 7-8. A hír lead-je és törzse, annak hossza és tartalma. 9-10. Hírsorrendek a különböző médiumokban. 11-12. Hírszerkesztés, hírolvasás, híradók. 13-14.A netes hírek. Kattintós vagy átverős hírek és címek? Etikai problémák. 15. Összefoglalás. Összetett feladat megoldása. Vizsgafeladat kijelölése. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Balázs Géza-Szayly József- Szilágyi Árpád: Médiaismeret. Budapest, 2005 Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete Herczeg Zsolt: Presszárium – Gyakorlati tanácsok kezdő újságíróknak. Budapest, 2005, DUE |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
A foglalkozások kéthetente kerülnek megtartásra 2 x 2 órában |
|
|||||
|
Neptun kód: |
BTPOL816 |
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző
oktató neve: |
||||
|
Sajtó és kommunikáció |
Zárug Péter Farkas egyetemi adjunktus |
||||
|
Az óra tanterv
szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, politikai kommunikáció szakirányos 4. évfolyamos nappali tagozatos hallgatók |
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási
kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
A tárgy célja a magyar sajtó és média történetének és struktúrájának, a kommunikációs világtársadalom és a demokratikus médiapiac kritériumainak megismerése. A félév során néhány előadásban áttekintjük a magyar sajtó történetét, megvizsgáljuk a monocentrikus struktúra plurális, részben policentrikus sruktúrává való átalakulását a rendszerváltozás átmenetében. Áttekintjük mindennek jogi hátterét is. A félév végén a kommunikáció és a cybertér új kihívásaival foglalkoznánk. |
|||||
|
Jegy szerzésének
feltételei: |
|||||
|
Előadásokon való aktív részvétel, kollokvium |
|||||
|
A félév részletes
időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
|
1. A féléves munka, a kötelező irodalom, követelmények megbeszélése. 2. Az európai sajtó kibontakozása Guttenbergtől a XIX. századig 3. A magyar média gyökerei: 1703-tól a reformkorig 4. A reformkor és a dualizmus sajtóstruktúrája 5. A monocentrikus sajtó szerkezete 1848-1986 között 6. A demokratikus médiapiac kritériumai Sartori szerint 7. A magyar médiastruktúra változása az átmenet időszakában (1986-1996) 8. A közszolgálatiság és kereskedelmiség a média alrendszerében 9. A nyilvánosság szerkezetváltozása 1996-2006 között 10. A média funkciói, a „hír” fogalmának megközelítési lehetőségei 11. A függetlenség, kiegyensúlyozottság, semlegesség és a pártatlanság, mint jogszabályi és etikai követelmények a médiában 12. Globális uralmi rend és média 13. A cybertér problémája a média alrendszerében 14. Konzultációk 15. Jegybeírás |
|||||
|
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
|||||
|
Buzinkay: Kis magyar sajtótörténet. Budapest: 1993. Halmai: A sajtónyilvánosság határainak módosulásai. In: A nyilvánosság rendszerváltozása. 1998. Sartori: Demokrácia. Budapest: Osiris, 1999. Angelusz – Tardos: Demokratikus kommunikáció és közszolgálatiság. Bp. Osiris-Századvég, 1995. Zárug Péter Farkas: A magyar médiastruktúra gyökerei és az „átmenet” problémája a média alrendszerében. In: Magyarország Médiakönyve 2000 – 2001 Jóri András: A cybertér pacifikálása. In: A nyilvánosság rendszerváltozása. 1998. |
|||||
|
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
|||||
|
„A nyilvánosság rendszerváltozása” Bp. 1998. című kötet tanulmányai |
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|||||
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
|
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Politikai marketing |
Veres Edit megbízott előadó |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 5. évfolyam, szakirányú képzés nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
előadás |
kollokvium |
2 |
3 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A politikai küzdőtér, mely a pártok működésének alapvető közege, a modern demokráciákban piaci alapon működik: jelen vannak benne a választók (fogyasztói preferencia), az áruk és szolgáltatások (program), s jellemző a szűkös erőforrások közötti választás kényszere (parlamenti mandátumok). A képviselet és tartalmának megváltozása, a választók részvételével kapcsolatos új elvárások átformálták a politikai kampányok stílusát. Elsődleges cél a szavazatok megszerzése lett, amelynek érdekében a fogyasztói teret (a választókat) kifinomult technikákkal célzott csoportokra bontva kell megnyerni (piacok szegmentálása). Miután a politika mozgástere a piaci racionalizációhoz hasonlatos elveken kezdett szerveződni, várható volt, hogy a piacon már sikeresen működő marketingtechnikák a politikában is teret nyernek. A politikai marketing ezen eredmények átvételét, és a sajátos, a politikai piachoz alkalmazható technikák előretörését jelenti. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Aláírás feltétele sikeres zárthelyi dolgozat megírása. Írásbeli/szóbeli kollokvium megadott kérdések alapján. |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. A marketing fogalma, elmélete. A politikai marketing tartalmának meghatározása. 2. A piacvezérelt politika. Racionalizációs mechanizmusok a politikában. 3. A választó, mint fogyasztó. A választók szegmentálása. 4. Marketingdöntések és marketingkutatás. 5. Az üzenet. 6. A politikai imázsgyártás. 7. A jelölt pozicionálása. 8. A permanens kampány. 9. Stratégiai tervezés 10. A sajtó szerepe. Reklám és promóció. 11. A politikai marketing jövője. 12. A politikai marketing magyarországi megjelenése. 13. Az 1990-2006: választások marketingszempontú elemzése. 14. Marketingstratégiák a magyarországi pártok tevékenységében. 15. Zárthelyi dolgozat. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Kiss
Balázs: Marketingszemlélet a kampányban. In: Hol a határ? Kampánystratégiák
és kampányetika, 2002. Élet és Irodalom Kiadó, Budapest Kiss
Balázs: Kampány és tabloidizáció. A perszonalizáció jelensége. In: Sárközy Erika- Schleicher Nóra (szerk.)
Kampánykommunikáció. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2003. Bruce
I. Newman: A politika tömegmarketingje. Budapest,
Bagolyvár Kiadó, 2000. Bruce
I. Newman: Politikai marketing. Budapest, Bagolyvár
Kiadó, 1999. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Sárközy, Erika – Schleicher, Nóra (2003) Kampánykommunikáció. Akadémiai
Kiadó: Budapest. Karácsony,
Gergely (2006): Parlamenti választások 2006. Elemzések és adatok.
Demokráciakutatások Magyar Központja Közhasznú Alapítvány: Budapest. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
Biztonságpolitikai szakirány
|
Neptun kód: |
BTPOL640/2 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Az európai biztonsági rendszer |
Boros Bánk Levente tud. munkatárs |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, szakirányú képzés, nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A tárgy az európai biztonságpolitika alapjaiba nyújt betekintést elsősorban napjaink, a poszt-hidegháborús rendszer keretei között. A félév során áttekintésre kerül az EU kül- és biztonságpolitikai integrációja valamint az ebből következő politikai ill. missziós tevékenység, az Európában megjelenő más szereplők állami és azon túli szinten, valamint a kontinenst érő új fenyegetések és kihívások együttese. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
aláírás |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 14 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Bevezetés, a félév munkájának ismertetése 2. Az Európa biztonsági kihívásai a poszt-hidegháborús időszakban 3. Az Európai Unió kül- és biztonságpolitikája 4. Szomszédságpolitika az EU-ban 5. Az Unió konfliktus- és válságkezelő tevékenysége 6. Unión kívüli szereplők I.: regionális szervezetek 7. Unión kívüli szereplők II.: nemzetközi (globális, transz-regionális) szervezetek 8. Unión kívüli szereplők III.: az államok 9. Oroszország helye és szerepe az európai biztonságpolitikában 10. Új típusú fenyegetések a Kontinensen 11. Terrorizmus Európában és a GWOT megjelenése 12. Az európai biztonságpolitika jövője 13. Összefoglalás 14. Aláírás |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Horváth Zoltán: Kézikönyv
az Európai Unióról, Magyar Országgyűlés, 2002. |
|
|||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Gazdag Ferenc: Európai integráció és külpolitika,
Osiris Kiadó, 2005. Gazdag
Ferenc-Kiss László: Magyar külpolitika
a 20. században Tanulmányok, Zrínyi Kiadó, 2005. A Secure Europe in a Better World – The European
Security Strategy, Tálas Péter
szerk.: Civil-katonai kapcsolatok: a
tudományok határán (Biztonság a XXI. században), Zrínyi kiadó, 2006. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
A számonkérés (vizsga) az előadáson elhangzottakon alapul. |
|
|||||
|
Neptun kód: |
BTPOL643 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Poszt-hidegháborús biztonsági elméletek |
Boros Bánk Levente, tud. munkatárs |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, szakirányú képzés, nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
előadás |
kollokvium |
2 |
|
Biztonságpolitika I-II. |
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A tárgy a különböző elméleti (és gyakorlatba átültetett/átültethető) válaszokkal foglalkozik a poszt-bipoláris nemzetközi rendszer alakulását illetően. A hidegháború végét követő időszak a biztonságfogalom és a különböző aktorok tekintetében is kiterjedt, de egyúttal bizonytalan érát eredményezett. Erre a helyzetre adott eltérő megoldási elképzelések bemutatását célozza a kurzus. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
aláírás |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 14 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Bevezetés, a félév munkájának ismertetése 2. Biztonsági elméletek, stratégiák helye és szerepe a nemzetközi kapcsolatokban 3. A poszt-bipoláris rendszer: uni- vagy multipolaritás? 4. Amerikai megközelítések 5. Európai és poszt-szovjet nézetek 6. Egyéb elméletek (Ázsia, Dél-Amerika) 7. A geopolitika jelentősége a biztonságpolitikában 8. A geopolitikai iskolák 9. A liberális iskola továbbélése 10. Új típusú realizmus a poszt-hidegháborús érában 11. Neokonzervativizmus: a liberális és realista iskola továbbélése 12. Elméletek a gyakorlatban: ENSZ, Irak, Afganisztán 13. Összefoglalás 14. Aláírás |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Kagan, Robert: Édenkert és hatalom (Biztonság a
XXI. században), Zrínyi Kiadó, 2007. Deák Péter: Biztonságpolitika
kézikönyv, Osiris Kiadó, 2007. Fukuyama, Francis: Amerika válaszúton – Demokrácia,
hatalom és a neokonzervatív örökség, Századvég,
2006. Fukuyama, Francis: Államépítés – Kormányzás és
világrend a 21. században, Századvég, 2005. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
A számonkérés (vizsga) az előadáson elhangzottakon alapul. |
|
|||||