2007/2008 tanév II. félév, speciálkollégiumok, nappali tagozat
|
Neptun kód: |
BTÉRT206 |
|||||
|
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
|
Bevezetés
Magyarország újkori történetébe |
Dr. Fazekas Csaba
egyetemi docens |
Dr. Fazekas Csaba
egyetemi docens |
||||
|
Az óra címe angol nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
|
Introduction to the history of Hungary in the Modern Era |
kedd, 8.00-10.00 |
|||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
||||||
|
2007/2008 tanév II. félév, speciálkollégium, nappali tagozat |
||||||
|
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
– |
||
|
Az óra rövid tartalmi ismertetése: |
||||||
|
Az előadás nem történelem szakos hallgatóknak kerül meghirdetésre értelmiségképző kurzusként. Célja, hogy általános áttekintést adjon Magyarország 1790-1990 közötti történetéről; elsősorban a politikatörténeti eseményekről és az egyes korszakok politikai berendezkedéséről. |
||||||
|
Az óra tematikája, vizsgakérdések stb. részletes
ismertetése: |
||||||
|
1. Magyarország a II. József halálát követő években és a napóleoni háborúk korában 2. A reformkor 3. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 4. Az önkényuralom kora és a kiegyezés 5. A dualizmus kora 6. Az 1918. és 1919. évi forradalmak 7. A Horthy-korszak berendezkedése és jellemzése 1931-ig 8. Magyarország az 1930-as években és a második világháborúban 9. A „népi demokrácia” korszaka 10. A sztálinista berendezkedés és az 1956-os forradalom 11. A Kádár-rendszer 12. A Kádár-rendszer végnapjai és a rendszerváltás |
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
||||||
|
Az írásbeli kollokvium sikeres megírása. A vizsgakérdések az egyes politikatörténeti események időpontjára, helyszínére, a legfőbb politikai személyiségekre vonatkoznak. |
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
||||||
|
GERGELY András szerk.: Magyarország története a XIX. században. Budapest: Osiris Kiadó, 2005. Osiris tankönyvek. ROMSICS Ignác: Magyarország története a XX. században. Budapest: Osiris Kiadó, 1999. Osiris tankönyvek. |
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
||||||
|
PAJKOSSY Gábor szerk.: Magyarország története a 19. században. Szöveggyűjtemény. Budapest: Osiris Kiadó, 2003. Osiris tankönyvek ROMSICS Ignác szerk.: Magyar történeti szöveggyűjtemény, 1914-1999. I-II. Budapest: Osiris Kiadó, 2000. Osiris tankönyvek. |
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
Az óra részletes tematikája megtekinthető a www.fazekascsaba.hu honlapon. |
||||||
|
Neptun kód: |
BTPOL295/25 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Kutatószeminárium |
Prof. Dr. Szabó Márton, egyetemi tanár |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 1-5. évfolyam, speciálkollégium, nappali tagozat |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A szeminárium célja, hogy megismertesse a hallgatókat a tudományos kutatómunka alapelemeivel. Ennek előfeltétele, hogy a résztvevők egyrészt motiváltak legyenek ilyen munka végzésére, másrészt tisztában legyenek ennek bizonyos előfetételeivel (tájékozódás a szakirodalomban, bibliográfiakészítés, jegyzetelés stb.) A szemináriumi foglalkozásokon sor kerül a kutatómunka néhány általános vonásának a megbeszélésre, de a munka elsőrendűen arra irányul, hogy a résztvevők kipróbálják magukat néhány egyszerű tudományos műfajban, amelybe az egyetemi írásos feladatok is beletartozhatnak. Erre azért van szüksége, mert a kutatást csak kutatva-írva lehet megtanulni. Különösképpen vonatkozik ez (kezdeti színtű) tudományos problémák megfogalmazásának a képességére. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Részvétel az óra munkájában, a megadott irodalom olvasása, kiselőadások tartása, esszék írása |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
Az óra jellegéből és céljából adódóan pontos terv félévre előre nem készíthető. Az időbeosztás attól függ, hogy mikor és milyen egyéni munkák készülnek, s miként haladunk előre az anyagban. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Az olvasandó segédanyag
elsősorban néhány kézirat és vázlat lesz, amit a szeminárium résztvevői
közvetlenül a szeminárium vezetőtőtől fognak megkapni. Egyéb olvasandó
anyagot a foglalkozás viszonylag spontán menete, a felmerülő problémák
függvényében kapnak a résztvevők. Ennek egyik bázisa az ajánlott irodalom
lesz. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Kvalitatív módszerek az empirikus társadalom és kultúrakutatásban (részletek) http://szabadbolcseszet.elte.hu/index.php?option=com_tanelem&id_tanelem=841&tip Szabó Márton: A diszkurzív politikatudomány alapjai (részeltek) http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b170/index.html |
|
|||||
|
Neptun kód: |
|
|||||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató
neve: |
|||||||
|
Ellenségképek a politikában |
Pál Gábor megbízott előadó |
|||||||
|
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||||
|
2007/2008-as tanév II. félév, speciálkollégium, nappali tagozat |
||||||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||||
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
||||
|
Az óra tematikájának
részletes ismertetése: |
||||||||
|
A szeminárium a politikai ellenségképek problematikája iránt érdeklődők számára kíván megfelelő elméleti kiindulópontokat és értelmezési kereteket nyújtani. A kurzus célja, hogy hallgatók megismerjék a témakörrel kapcsolatos alapvető fogalmakat, elemzési kategóriákat, főbb magyarázat-típusokat, hagyományos és újszerű társadalomtudományi leírásokat. A félév során a hallgatók betekintést nyernek a politikai ellenségdiskurzusok működésébe, a különböző társadalmi csoportokra és pártpolitikai szereplőkre irányuló ellenségképzés jellegzetes eljárásaiba. A félév végére a kurzus résztvevői átfogó képet kapnak a területről, és képessé válnak egy általuk választott részprobléma írásban való, önálló feldolgozására. |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Jegy szerzésének
feltételei: |
|
|
||||||
|
Rendszeres óralátogatás és szemináriumi dolgozat elkészítése |
|
|
||||||
|
A félév részletes
időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|
|
||||||
|
1. Bevezetés. A tantárgy követelményeinek ismertetése. Alapfogalmak: ellenség, ellenségkép, ellenségképzés. Személyes ellenség, közellenség. 2. Az ellenség-problematika társadalomtudományi értelmezései 3. Politikai diskurzus, politikai szerepek; témák és sémák az ellenségképzésben 4. Ellenségnevek: az asszimmetrikus ellenfogalmak történeti-politikai szemantikája 5. A társadalmi ellenségképzés új tematizációja: a politikai korrektség szellemi áramlata 6, Ellenségképek a (poszt)koloniális és patriarchális társadalmakban: a fehér férfi rendszere 7. Változatok ellenségdiskurzusra I.: rasszizmus, etnicizmus, xenophobia 8. Változatok ellenségdiskurzusra II: szexizmus, nőellenesség, homophobia 9. Változatok ellenségdiskurzusra III: osztálygyűlölet, jóléti sovinizmus 10. Változatok ellenségdiskurzusra IV: biopolitika, népesedés, abortuszviták 11. Gyűlöletbeszéd és ellenségdiskurzus 11. Politikai ideológiák és ellenségképek 12. Politikai mítoszok, vérvádak, összeesküvés-elméletek 13. Ellenfélből ellenség: a pártpolitikai ellenségképzés jellemzői 14. Összefoglalás, dolgozatleadás 15. A félév lezárása, jegybeírás |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
|
|
||||||
|
EDELMAN, Murray (1998): Politikai ellenségek konstruálása. In Szabó Márton (szerk.): Az ellenség neve. Budapest: Jószöveg Műhely. 88–123. KOSELLECK, Reinhart (1998): Ellenségfogalmak. In Szabó Márton (szerk.): Az ellenség neve. Budapest: Jószöveg Műhely.12–23. SCHLEICHER Nóra (2001): Politikai korrektség. Érvek pro és kontra. Jel-Kép, 2.szám, 25–32. SZABÓ Márton (1998) /szerk./: Az ellenség neve. Előszó. In Szabó Márton (szerk.): Az ellenség neve. Budapest: Jószöveg Műhely. 7–11. SZABÓ Márton (2003): A láthatatlan ellenség. In Szabó Márton: A diszkurzív politikatudomány alapjai. Elméletek és elemzések. Budapest: L’Harmattan. 235–245. SZABÓ Márton (2006): Politikai idegen. A politika diszkurzív szereplőinek elméleti értelmezése. Budapest: L’Harmattan. 33–95. SZABÓ Márton (2007): Ellenfél és ellenség a politikában. Politikatudományi Szemle, 1.sz. 9-20. |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
|
|
||||||
|
ALLPORT Gordon W. (1999): Az előítélet. Budapest: Osiris. CSEPELI György –
ÖRKÉNY Antal (2002) /szerk./: Gyűlölet és politika. Budapest:
Minoritás Alapítvány Kisebbségkutató Intézete – Friedrich Ebert Alapítvány. ERŐS Ferenc (1998)
/szerk./: Megismerés, előítélet, identitás. Szociálpszichológiai
szöveggyűjtemény. Budapest: Új Mandátum – Wesley
János Lelkészképző Főiskola. FOUCAULT, Michel (1992): Életben hagyni és halálra ítélni: a modern rasszizmus gyökerei. Világosság, 1. szám. 45–53. KOSELLECK, Reinhart (1997): Az aszimmetrikus ellenfogalmak történeti-politikai szemantikája. Budapest: Jószöveg Műhely. STOLCKE, Verena (1997): A kultúra nyelvén. In Zentai Violetta (szerk.): Politikai antropológia. Budapest: Osiris – Láthatalan Kollégium. 186–202. MUIR, Janette Kenner (1995): Hating for Life. Rhetorical Extremism and Abortion Clinic Violence. In Whillock, Rita Kirk – Slayden, David (eds.): Hate speech. Thousand Oaks, CA – London: Sage. 163–195. WHILLOCK,
Rita Kirk (1995): The Use
of Hate as a Stratagem for Achieving Political and Social Goals. In Whillock, Rita Kirk – Slayden, David (eds.): Hate speech. Thousand Oaks, CA – London: Sage. 28–54. |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
Neptun kód: |
BTPOL288 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Diplomáciai protokoll és etikett |
Dr. Kovács Sándor egyetemi docens |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 3. évfolyam, nappali tagozat, speciálkollégium |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A tárgy alapvető információkkal szolgál a politikai - és ezen belül a diplomáciai - élet protokolláris, illetve etikett-szabályairól. Ezek célja a hivatalos és a személyes kapcsolatok gördülékenyebbé tétele olyan szabályrendszer segítségével, mely nemzetközileg is ismert, illetve elismert lévén, lehetővé teszi a politológus hallgatók számára a nemzetközi és hazai politikai életben történő kultúrált, diplomatikus közlekedést. A szemináriumi foglalkozás hagyományos eszközökkel történik. Új anyag önálló feldolgozásra nem kerül, csak a szeminárium anyaga képezi a számonkérés alapját. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Az aláírás és gyakorlati jegy megszerzésének feltétele a szemináriumi foglalkozások kötelező látogatása, továbbá az azokon való aktív részvétel, illetve a megfelelő teljesítmény |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 12 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Protokollgyakorlat a diplomáciai képviseleteken 2.A rangsorolás a külképviseleteken belül 3. Az ültetési rendek 4. A diplomáciai rendezvények 5. Az öltözködés szabályai 6. A névjegyhasználat 7. Diplomata illemtan 8. A telefonálás és levelezés 9. Az üdvözlés 10. A kitüntetés 11. A Magyar Köztársaság kitüntetései |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Ottlik Károly: Protokoll. Viselkedéskultúra.
Panoráma, Bp., 2004. |
|
|||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Dunckell, J.: Üzleti illemkódex. Park Kiadó, Bp., 1991. Pease, A.: Testbeszéd. Park Kiadó, Bp., 1992. Feltham, R G.: Diplomatic Handbook. Longman, London and New York, 1993. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
||||
|
BTPOL723 Igazság, hazugság és politika |
Gyarmati Gábor PhD hallgató, megbízott előadó |
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév speciálkollégium, nappali tagozat |
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
A kurzus célja, hogy a hallgatókat bevezesse a politikai hazugság fogalomrendszerébe, filozófiai, etikai és politikai oldalról egyaránt megvilágítva a kérdést. Ennek érdekében megvizsgáljuk az egyes korok történelmi személyiségeinek gondolatait és tetteit, ezek hatását a kortársakra és az utókorra, a politikai hazugság megjelenését az irodalomban, a politikai kommunikáció mindennapjaiban és a választási kampányokban. Külön figyelmet fordítunk az angolszász világ, ezen belül az Egyesült Államok demokráciájában felbukkanó politikai hazugságok elemzésére, valamint a totalitárius rendszerek hazugságaira is. A magyar viszonyokat elsősorban Bibó István tanulmányain keresztül szeretném megismertetni, célul tűzve ki, hogy a hallgatók párhuzamot keressenek Bibó világával és szellemiségével, tőle korban és térben is elvonatkoztatva. |
|||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|||||
|
Legfeljebb 3 hiányzás engedélyezett, jegymegajánlás feltétele egy saját gondolatokat tükröző, az óra tematikájába illeszkedő dolgozat határidőre történő elkészítése. |
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája
15 hétre lebontva.) |
|||||
|
1. Bevezető óra 2.Alapfogalmak: hazugságfogalmak, filozófiai megközelítés, az egyén hazugsága, a politikai hazugság 3.Politikai hazugság az ókorban: Róma, Augustus, Cicero, Socrates, Platon 4. A reneszánsz világtól a felvilágosodás koráig: Machiavelli, Nagy Frigyes 5. XX. század és napjaink politikai hazugsága: Max Weber – A politika, mint hivatás, André Comte-Sponville – az őszinteség helye az erények között 6.Demokrácia és politikai hazugság kapcsolata, ellentmondásai az angolszász világban – I.: Lincoln, Martin Luther King, Credibility Gap, Nixon 7. Demokrácia és politikai hazugság kapcsolata, ellentmondásai az angolszász világban – II.: Churcill, Bush, Clinton, George W. Bush 8. Politikai hazugság ábrázolása az irodalomban – I.: Shakespeare, III. Richard 9. Politikai hazugság ábrázolása az irodalomban – II.: Orwell, 1984 10. Politikai hazugság, mint a tömegmanipuláció eszköze – I.: Hitler és a náci Németország 11. Politikai hazugság, mint a tömegmanipuláció eszköze – II.:Sztálin – a retusált történelem 12. Politikai hazugság, mint a választási kampány eszköze 13. Bibó a politikai hazugságról 14. Politikai hazugság következményei – létezik-e következmények nélküli ország? 15. Záró-foglalkozás, értékelés |
|||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
|
Quintus Tullius Cicero, 2006: A hivatalra pályázók kézikönyve. Szeged, Lectum Kiadó Niccoló Macchiavelli: A fejedelem Max Weber: A politika mint hivatás George Orwell, 1989: 1984. Budapest, Európa Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem |
|||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
|
Platon: Az állam Nagy Frigyes: Antimachiavelli André Comte-Sponville, 2005: Kis könyv a nagy erényekről. Budapest, Osiris William Shakespeare: III. Richard Jeffrey Meyers, 2007: Orwell. Budapest, Európa David King, 1999: Retusált történelem. Budapest, PolgART Kiadó Bibó István: Bénultság Bibó István: Az elit és szociális érzék Bibó István: Közép- és Kelet-Európa politikai kultúrájának deformálódása Bibó István: A magyar demokrácia elindulása Fricz Tamás, 2004: Egy következmények nélküli ország. Budapest, Kairosz Kiadó |
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|||||
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
BTPOL295/51 |
|||||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
||||||||
|
Oroszország politikai rendszere |
Dr. Soltész Erzsébet egyetemi docens |
||||||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||||||
|
2007/2008-as tanév II. félév, nappali tagozat, speciálkollégium 3-4-5. éveseseknek |
|||||||||
|
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|||||
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
BTPOL250 BTPOL226 |
|||||
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|||||||||
|
A kurzus az Orosz Föderáció alkotmányos berendezkedésével és a létrejötte óta eltelt időszak politikai eseményeivel és politikai szereplőivel foglalkozik. A hallgatók érdeklődési területüknek megfelelő feladatokat kapnak, amelyek tények és adatok felkutatására irányulnak, és erről rövid prezentációt tartanak, amelyet közösen megvitatunk. A kurzus vezérfonala az írott alkotmány (normák) és az anyagi alkotmány (a rendszer tényleges működése) közötti megfelelések és eltérések feltárása. |
|||||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|||||||||
|
Aláírás, gyakorlati jegy. Megszerzésének feltétele: óralátogatás, szemináriumi dolgozat, kiselőadás. |
|||||||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája
15 hétre lebontva.) |
|||||||||
|
Hetek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
Napok 02.14 02.21 02.28 03.06 03.13 03.20 03.27 04.03 04.10 04.17 04.24 05.01 05.08 05.15 |
Témák Tárgyfelvétel A félév tematikájának ismertetése, a feladatok kiosztása A Szovjetunió felbomlásának és az Orosz Föderáció megalakulásának körülményei. Oroszország gazdaságföldrajza, gazdasági potenciál. Oroszország népei. Oroszország kormányzati rendszere. Elnöki vagy félelnöki rendszer? A föderáció alanyai: köztársaságok, határvidékek, területek, szövetségi jelentőségű városok, autonóm terület, autonóm körzetek, szövetségi körzetek. Valódi vagy formális föderalizmus? A kétkamarás parlamenti struktúra: az állami duma és a szövetségi tanács. Pártok, pártrendszer, választási rendszer. Kormányzati politika Jelcin elnöksége alatt (demokratizálás, privatizáció, az oligarchák politikai hatalma Kormányzati politika Putyin elnöksége alatt („irányított demokrácia”, az oligarchák elleni küzdelem) Oroszország szerepe a világpolitikában: a nagyhatalmi szerep visszahódítása Munkaszüneti nap A kormányzat teljesítménye, aktuális kihívások, fejlődési trendek. Félév zárása, adminisztráció |
|||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||||||
|
Thomas F. Remington: Politika Oroszországban. In: Almond, G. A. – Powell G. B – Strøm, K. – Dalton, R. J.: Összehasonlító politológia, Osiris Kiadó, 2006. 12. fejezet. Soltész Erzsébet: Oroszország választási rendszere. (Kézirat, lemásolható) Az Orosz Föderáció alkotmánya: http://www.constitution.ru/index.htm (oroszul) http://www.constitution.ru/en/10003000-01.htm (angolul) http://www.constitution.ru/fr/index.htm (franciául) http://www.constitution.ru/de/index.htm (németül) Zip formátumban célszerű letölteni és kinyomtatni a választott nyelven |
|||||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|||||||||
|
Neptun kód: |
BTPOL 295/20 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
Eszmék a történelemben |
Szűcs Zoltán Gábor egyetemi tanársegéd |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 1-5 évfolyam, nappali tagozat, speciálkollégium |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal azokat a szemléleti és módszertani problémákat, amelyek a politikai eszmetörténet vizsgálata során jelentkezhetnek, s továbbá bemutasson az újabb magyar történeti irodalomból néhány jellegzetes, példaszerű elemzést. Néhány jellegzetes kérdés: Milyen speciális nehézségek támadhatnak tőlünk időben távoli szerzők „idegen” szövegeinek olvasásakor? És milyen nehézségeket jelenthet időben közeli szövegek „túlzott közelsége”? Mennyire koherens vajon egy politikai gondolkodó életműve? S milyen mértékben magyarázhatjuk gondolkodását magukból a szövegekből, milyen egyéb tényezőket kell figyelembe vennünk? Az órákon az előre megadott szakirodalmat dolgozzuk fel, közös megbeszélés során tisztázzuk a tárgyalt szövegek által felvetett kérdéseket és ajánlott válaszokat, s igyekszünk mérlegelni is az adott módszertani ajánlat előnyeit és hátrányait. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
A jegyszerzés feltétele a rendszeres órai részvétel. A jegy három elemből tevődik össze: - órai munka 50% (aktív részvétel, a feladott olvasmányok ismerete, szükség esetén kiselőadások tartása), - a félév végén elkészített és az utolsó órán leadott úgynevezett „tanulmányi napló”, amelyben a hallgatónak 1-1 bekezdésnyi folyószövegben kell összefoglalnia az egyes órák tartalmát 30%, - utolsó órán megírt zárthelyi dolgozat 20%. A kurzus tananyaga az egyes órákhoz megadott szakirodalom, amelyeket összegyűjtve a félév elején fénymásolat formában elhelyezésre kerül az Intézet titkárságán. |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 13 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Bevezetés (02.14.) 2. Elméleti problémák 1: A történeti rekonstrukció nehézségei: jelentés és megértés (02.21.) 3. Elméleti problémák 2: A politikai kultúrák specifikumai: kánon és kontextus, önállóság és összefüggés, folytonosság és diszkontinuitás, centrum és periféria (02.28.) 7. Utak és dilemmák a magyar politikai eszmetörténetben (03.27.) 8. Esettanulmányok 1.: Egy klasszikus magyar példa – Szekfű Gyula Bethlen- és Rákóczi-elemzései (04.03.) 9. Esettanulmányok 2.: Egy másik klasszikus magyar példa – Szűcs Jenő és a magyar nemzetfogalom változásai (04.10.) 10. Esettanulmányok 3.: Egy harmadik klasszikus magyar példa – H. Balázs Éva és a magyar felvilágosodás (04.17.) 11. Esettanulmányok 4.: Egy úttörő kísérlet – Takáts József (04.24.) 12. Esettanulmányok 5.: Egy másik úttörő kísérlet Trencsényi Balázs (05.08.) 13. Befejező óra (05.15.) |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Bene Sándor: A történeti kommunikációelmélet alkalmazása a magyar politikai eszmetörténetben – a kora újkori modell. Irodalomtörténeti Közlemények. 2001. 285–315. Duby, Georges – Guy Lardreau: Párbeszéd a történelemről (ford. Szilágyi Gábor). Budapest: Akadémiai. 1993. [szemelvények] G. Fodor Gábor: A „politikai gondolkodás vizsgálata” mint autonóm „módusz”. Századvég. 2002. No. 3. 113-133. H. Balázs Éva: Bécs és Pest-Buda a régi századvégen, 1765-1800. Budapest: Magvető. 1987. [szemelvények] Horkay-Hörcher Ferenc: Utószó.
In: A koramodern politikai eszmetörténet
cambridge-i látképe. Pécs: Tanulmány. 1997. 287-305. Skinner, Quentin: Jelentés és megértés az eszmetörténetben (ford. Jónás Csaba). In Horkay-Hörcher Ferenc: A koraújkori politikai eszmetörténet cambridge-i látképe. Pécs: Tanulmány, 1997. 7-53. Szabó Márton: Politikai fogalmak történeti metszetben (Utószó). In Reinhart Koselleck: Az aszimmetrikus ellenfogalmak történeti-politikai szemantikája. Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó. 1997. 83-103 Szekfű Gyula: Bethlen Gábor. Budapest: Helikon. 1983. [szemelvények] Szekfű Gyula: A száműzött Rákóczi. Budapest: Holnap. 1993.[szemelvények] Szűcs Jenő: „Nemzetiség” és „nemzeti öntudat” a középkorban: Szempontok egy egységes fogalmi nyelv kialakításához. in: Nemzet és történelem. Budapest: Gondolat. 1974. 189-273. Takáts József: Politikai beszédmódok a magyar 19. század elején: A keret. Irodalomtörténeti Közlemények 1998. No. 5-6. 668-686. Trencsényi Balázs: Kulcsszavak és politikai nyelvek: gondolatok a kontextualista-konceptualista eszmetörténeti módszertan kelet-közép-európai adaptációjáról. In: Szekeres András (szerk.): A történész szerszámosládája: A jelenkori történeti gondolkodás néhány aspektusa. Budapest: L'Harmattan-Atelier. 2002. 117-158. Trencsényi Balázs: Megtalálni az angyalok hangját – és a részletekben lakozó ördögöket. 2000. 2002. No. 1. 9–19. Trencsényi Balázs: A történelem rémülete: Eszmetörténeti vázlat a két világháború közötti kelet-európai nemzetkarakterológiai vitákról. In: Dénes Iván Zoltán (szerk.): A szabadság értelme – az értelem szabadsága: Filozófiai és eszmetörténeti tanulmányok. Budapest:Argumentum. 2004. 299–324. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Gyurgyák János: Zsidókérdés Magyarországon.
Budapest: Osiris. 2006. Gyurgyák János: Ezzé lett magyar hazátok. Budapest:
Osiris. 2007 Schlett István: A magyar politikai gondolkodás
története. Budapest: Rejtjel 2004. Schlett István – G. Fodor Gábor: Lú-e vagy szobor? Budapest: Századvég. 2006. Takáts József: Modern magyar
politikai eszmetörténet. Budapest: Osiris. 2007. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
BTPOL295/3 |
|
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
|
||||
|
E-government |
Kovács Tímea Andrea PhD hallgató, megbízott előadó |
|
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, 1-5. évfolyam, nappali tagozat, speciálkollégium |
|
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|
|||||
|
A szeminárium az elektronikus kormányzat iránt érdeklődők számára kíván alapozó ismereteket nyújtani. A kurzus célja, hogy betekintést nyújtson az elektronikus kormányzás világába, bemutassa annak részterületeit, továbbá, hogy több nemzet elektronikus politikáját megismertesse a hallgatókkal. A félév során, a hallgatók betekintést nyernek az észt és az amerikai elektronikus választás rejtelmeibe, továbbá megismerkednek hazánk, elektronikus kormányzatért felelős központjával és intézkedéseivel. A félév végére, a kurzus résztvevői, globális képet kapnak az elektronikus kormányzat összetevőiről és az európai stratégiák fejlődési lépcsőiről. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|
|||||
|
Rendszeres óralátogatás, zárthelyi dolgozat sikeres megírása, dolgozat leadása |
|
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|
|||||
|
1. Bevezetés. Tantárgy követelményeinek ismertetése. Információs társadalom fogalmi meghatározása 2. Infokommunikációs infrastruktúra az Európai Unióban és azon kívül 3. E-kártya (e-ID) 4. Elektronikus aláírás 5. Elektronikus kampány 6. Információs társadalom az Európai Unióban 7. eEurope 8. Zárthelyi dolgozat 9. Éves jelentések értékelése, feldolgozása 10. Elektronikus biztonság 11. Amerikai és észt e-kormányzati politika 12. Amerikai és az észt elektronikus választás összevetése 13. Magyar elektronikus kormányzati politika 14. Magyar önkormányzati weboldalak értékelése 15. Félév lezárása |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Budai Balázs Benjámin: E-government avagy Kormányzati és önkormányzati kihívások az on-linedemokrácia korában. Budapest: Aula kiadó, 2002. 366 p. ISBN 963-9345-75-X Z. Karvalics, László: Információ, társadalom, történelem. Budapest: Typotex Kiadó, 2003. 263 p. ISBN 963 9326 91 7 Z. Karvalics
László: Fogpiszkáló a hálózaton –
Írások az internetről. Budapest:
Prím Kiadó, 2000. 296 p. ISBN 963 0048 92 2 Lukács György
(szerk.): Információ-biztonság.
Budapest: Cedit Információtechnikai Kft. 1997. 282
p. ISBN 963 8180 30 7 Z. Karvalics, László: Visszaút nincs? Az információs
társadalom fogalomtörténetéhez. In Világosság,
1998. 1 sz., p. 30-37. Molnár Szilárd, Borovitz Tamás, Csótó Mihály,
Juhász Lilla, Kollányi Bence, Rab Árpád, Székely
Levente: E-közigazgatás éves jelentés
2005. Budapest: INFONIA Alapítvány, 2005. http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_E-kozigazgatas_2005.pdf Molnár Szilárd, Borovitz Tamás, Csótó Mihály,
Juhász Lilla, Rab Árpád, Székely Levente: E-közigazgatás
éves jelentés 2006. Budapest: INFONIA
Alapítvány, 2006. http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_EKOZIG_2006.pdf Rab Árpád, Borovitz Tamás, Csótó Mihály, Kicsei Attila, Kollányi Bence: Az információs társadalom előrehalása a
világban- World Progress Report-
2006. Budapest: INFONIA Alapítvány, 2006. http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_WPR_2006.pdf Pintér Róbert, Borovitz Tamás, Csótó Mihály,
Holczer Márton, Kicsei Attila, Kis Gergely, Kolin Péter, Kollányi Bence,
Lőrincz Vilmos, Molnár Szilárd, Rab Árpád, Székely Levente, Tímár Szabolcs,
Z. Karvalics László: Magyar információs Társadalom Éves Jelentés 2006. Budapest: INFONIA Alapítvány, 2006. http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_MITJ_2006.pdf eEurope
Akcióterv. http://www.artefaktum.hu/eu/e-euacpl.htm Internet Voting at the Elections of Local Government Councils on October 2005. http://www.vvk.ee/english/report2006.pdf |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|
|||||
|
Dányi Endre: A faliújság visszaszól – politikai
kommunikáció és kampány az interneten. Budapest: Médiakutató: 2002. http://www.mediakutato.hu/cikk/2002_02_nyar/02_faliujsag_visszaszol
Kiss Balázs,
Szabó Gabriella: Az Európai parlamenti
választási kampány az interneten In: A Kibővült Európai
Unió: Hatalom, Választások, Külpolitika. Székesfehérvár, Kodolányi János
Főiskola, 2005. p. 33 -39. Kiss
Balázs, Mihályffy Zsuzsanna, Szabó Gabriella (szerk): Tükörjáték. A 2006-os országgyűlési választási kampány elemzése. Budapest: L'Harmattan
Kiadó, 2007. 340 p. ISBN 963
05 7385 7 Kitta, Gergely (2007) Az internetes
napló szerepe a politikai kommunikációban – „A média Dávidja a mainstream Góliátok ellen”. In.: Kommunikáció, Média, Gazdaság, 2007. (V. évfolyam) 1. sz. p.
89-119. Sükösd
Miklós, Dányi Endre: E-mail és SMS a 2002-es választási
kampányban. http://www.edemokracia.hu/program/smskampany.php Az Infinit hírlevél olvasása (Ajánlott: visszamenőleg is) (www.ittk.hu/infinit) feliratkozás, heti
rendszeresség. |
|
|||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|
|||||
|
|
|
|||||
|
Neptun kód: |
BTPOL829 |
||||
|
Az óra címe: |
A tárgyjegyző oktató neve: |
||||
|
A Balkáni térség és a délszláv válság |
Szalai Szabolcs PhD hallgató, megbízott előadó |
||||
|
Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
2007/2008 tanév II. félév, speciálkollégium, nappali tagozat |
|||||
|
Az óra típusa: |
Beszámolási kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
|
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
|
|
Az óra tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
Az óra célja, hogy betekintést nyújtson a délszláv válság közvetlen és közvetett okaiba, megismerjük a térség népeinek egymáshoz való viszonyát. Azt, hogy a nagyhatalmak és a nemzetközi szervezetek, hogyan vettek részt a válság utáni rendezésben és ennek ellenére milyen okok vezettek az 1999-es koszovói válsághoz és az ezt követő NATO légi csapáshoz. |
|||||
|
Jegy szerzésének feltételei: |
|||||
|
Beszámoló (15 perc) és a félév során 1 zárthelyi dolgozat megírása, ill. szemináriumi dolgozat (8-10 oldal) a gyakorlati jegy megszerzéséért. |
|||||
|
A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája
15 hétre lebontva.) |
|||||
|
1. Bevezető óra 2. Jugoszlávia megalakulása 3. Törésvonalak Jugoszlávián belül 3. A titói korszak 4. A kelet-közép európai rendszerváltozások hatása 5. A délszláv válság és a nemzetközi biztonság 6. A Jugoszláv állam felbomlása 7. A nemzetközi szervezetek ( ENSZ, EU) bekapcsolódása 8. A koszovói konfliktus gyökerei 9. Az albánok helyzete a tartományon belül 10. A nemzetközi szervezetek közvetítési kísérletei 12. A NATO légi-csapása 13. A válságkezelés elméleti és gyakorlati megvalósulása Koszovóban 14. Zárthelyi dolgozat 15. Jegybeírás |
|||||
|
Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
|
Arady Lajos 2002: Reformok és kudarcok, Jugoszlávia utolsó évtizedei és ami utána következett. BIP. Budapest Botz László 1999: A balkáni válság és kilátásai. Hadtudomány 1999/1 Dr. Szabó László 1999: A koszovói válság. Honvéd Kiadó, Budapest Huntington, Samuel P. 1999: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása. Európa, Budapest Jelavich, Barbara 1996: A Balkán története; Osiris, Budapest Juhász József 1999: Volt egyszer egy Jugoszlávia: a délszláv állam története; Budapest Aula Kiadó Juhász József: Kinek a békéje? Háború és béke a volt Jugoszláviában; Zrínyi, Budapest 2003 Tóth László 2005: A balkáni békefolyamat a biztonsági világhelyzet tükrében. Hadtudomány 2005/3 |
|||||
|
Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
|
Egyéb tudnivalók: |
|||||
|
|
|||||