2. óra
Mi a „demokrácia”?
Az óra témája:
Az óra átfogó képet kíván adni a demokrácia fogalmának 2500 éves történetéről, elérkezve egészen addig a pontig, ahol a 20. században kialakultak a modern demokráciaelméletek. (Az előadás a Geschichtliche Grundbegriffe gondolatmenetét ismerteti.)
Megvitatandó kérdések
I. korszak
belviszály elkerülésének lehetősége
athéni demokrácia
Kr. e. 5-4. sz. (főként az 5.!)
3. klasszikus teoretikusok: Platón, Arisztotelész, Polübiosz
•A görög politikaelmélet kihívása:
-az ember poliszban lehet szabad lény
-a poliszok politikai rendje instabil, ki van téve a „sztászisznak”
-a sztászisznak vannak szociológiai okai: a társadalmilag nem homogén polisz különféle csoportjainak (egy-sok-kevés) eltérő érdekei ütközhetnek
-kérdés: milyen módon lehet ez ellen tenni valamit?
a, erény (nevelés révén)?
b, jó törvények, megfelelő kormányforma?
c, a társadalmi egyenlőség mesterséges biztosítása révén (gyarmatosítás, egyenlő parcellák stb.)?
2. Az athéni demokrácia
-önkép: „iszonómia” = egyforma törvény
-működés: lassú politikai harcok eredményeként nagyjából egyforma politikai jogok minden athéni férfi polgár számára
-kritika1: demokrácia = a falusiak (tanulatlanok) uralma (etimológiailag)
-kritika2: a demokrácia a szenvedélyeknek kitett sokaság szertelen uralma, a demokratikus alkotmány abszurd, nem jutalmazza az érdemeket
3. Teoretikusok
-demokrácia kritikusai, Szókratész tanítványi köre (Platón, míg A. Platón tanítványa), Spártát eszményítik
-Platón elmélete: az Állam szerint az állampolgári nevelés, a Törvények szerint az állam törvényei biztosítják a polisz fennmaradását
-Arisztotelész elmélete: államformák empirikus vizsgálatán alapul, 3 jó és három rossz kormányforma (királyság-arisztokrácia-politeia; türannisz-oligarchia-demokrácia) van szociológiai alapon (egy, kevés, sok csoportjai) ezek történeti sorba rendezhetők (az egy – a kevés – a sok formái), a jó államformában a törvény és nem a nép uralkodik
- Polübiosz: anakyklosis-elmélet (a kormányformák ciklikus változása), a ciklust a három társadalmi csoport közötti egyensúllyal lehet elérni, ideális példa: Róma (consulok: az egy, senatus: a kevesek, népgyűlések: a sok megfelelői)
II. korszak: az ókori Róma
-intenzív kulturális kapcsolatok görögökkel, bizonyos hangsúlykülönbségek
-nagy példakép lesz Róma is, de a római respublica NEM demokrácia
-a római jog még nagyobb hangsúlyt helyez a jogi rendszer szerepére mint a görög demokrácia-felfogás
III. korszak Középkor és reneszánsz
1. kora-középkor:
a 12-13. század előtt a demokrácia fogalma nem játszik elméleti szerepet
2. Érett középkor és reneszánsz
-az újrafelfedezésnek kettős forrása van: skolasztika kialakulása (Arisztotelész recepciója, a királyság felel meg a természetjognak) és az itáliai városállamok prehumanista republikanizmusa (erős római hatás, Sallustius, Cicero szerepe, keresztény kardinális erények = polgári erények, a „grandezza” a városállam létértelme)
-humanizmus (15-16. század):
klasszikus szerzők újraértelmezése, megtisztítása a „barbarizmustól”
visszatérnek bizonyos klasszikus problémák:
a, a polgári élet felértékelése („vita activa” vagy „vivere civile”)
b, erény vagy törvény dilemmája
c, a sokasággal kapcsolatos kételyek vö. a „governo largo” (=kvázi demokratikus modell) és a „governo stretto” (=oligarchikus modell) megkülönböztetése
d, anakyklosis probléma: kiegyensúlyozott kormányzat modellje (egy mítizált Velence-kép játszik modellszerepet)
IV. korszak Kora-újkor, újkor
Radikális változások a 18. század második felében:
1. forradalmi kísérletek demokráciák létrehozására
Forradalmi kísérletek
- forradalom Amerikában
kísértenek a klasszikus demokráciaelmélet dilemmái:
milyen intézményekkel biztosítható az anakyklosis elkerülése?
3 válasz:
a, korlátlan földmennyiség biztosít polgároknak anyagi egyenlőséget
b, puritanizmusra támaszkodó kiválasztottságtudat garantálja a polgári erényt
c, modernitástudat biztosítja, hogy egy modern kereskedővilág demokráciája ne antik minták szerint viselkedjen
maradnak azért klasszikus reminiszcenciák pl. elnök – szenátus – képviselőház hármasa a klasszikus kormányformaelmélet hármas felosztására emlékeztet
-francia forradalom:
a, erős és tudatos római mintakövetés szimbolikusan
b, a forradalom magyarázatai (pl. Tocqueville klasszikus felfogása) sokban az antik sztaszisz-problémát követik
-a 19. században politikai ideológia lesz
-radikális és forradalmi ideológia, a liberalizmus kritikája
-a nép politikai részvételének igényével lép fel
V. korszak A tömegdemokrácia felé
-a 19. század második felének teoretikusai a tömegek fokozódó politikai részvételét sokszor aggodalommal figyelik
-ok: részben a klasszikus elméletből következik, a tömeg tanulatlan, kiszámíthatatlan, könnyen manipulálható, félelem a cezarizmustól, két példa: III. Napóleon és Bismarck, akik népszavazással ill. általános választójoggal operálva játsszák ki a parlamentarizmust
3. óra
Tömeg és demokrácia
Az óra témája:
A modern demokráciákat érő első nagy elméleti kihívás a tömegdemokrácia jelenségeinek kialakulása. Az órán az erre adott néhány klasszikus elméleti választ tekintjük át: Max Weber, Joseph Schumpeter és mások műveiben.
Megvitatandó kérdések
A, Mit jelent a „tömeg”?
B, Történeti szempont
-Az 1830-as évek politikai publicisztikájában terjed el (vö. Meier 1995)
A, Politikai gondolkodásban
- a 18. században a sokaság politikai részvételének megszülettek a klasszikus elméletet meghaladó változatai
- Félelmek élnek a képviselet kiszélesítésével kapcsolatban: vajon nem vezet az intézmény önfelszámolásához? példák az antiliberális válaszokra
B, Politikaelmélet
-az elitek szerepének felismerése:
Pareto – társadalom élete elitek váltakozása
Mosca, Michels – a modern pártok oligarchikusak
-a tömegekkel kapcsolatos elméletek
Le Bon – tömeglélektan atyja, a tömeg irracionális, felülről manipulálható
-a liberális demokrácia újragondolása
Max Weber
a politika hivatás,
-Schumpeter: kompetetitív demokrácia fogalma
a, a modern politika piac, a pártok versengenek a fogyasztók kegyeiért,
b, az elitfelfogások meghaladhatók, mert a demokrácia a döntés lehetőségében van
4. óra
Elit, képviselet, vezetés
Az óra témája
A modern demokráciaelméletek az elitek létét mint adottságot vagy legalábbis mint magyarázatra szoruló elméleti problémát fogadják el, szemben a klasszikus demokráciafelfogásokkal. A 20. századot az elitista demokráciaelméletek dominanciája jellemzi, amelyekre újabb és újabb antielitista kihívások felelnek.
Megvitatandó kérdések:
Körösényi András cikke az elitdemokráciáról (a táblázat: Körösényi 2007: 25)
|
|
mandátumelmélet |
elszámoltatáselmélet |
felhatalmazáselmélet |
|
megbízó-ügynök
viszony |
megbízó » ügynök |
megbízó «» ügynök |
ügynök »megbízó |
|
választott
tisztségviselők |
küldött (delegált) |
megbízott (gyám) |
felhatalmazott (képviselő) |
|
mandátumtípus |
kötött |
szabad (de elszámoltatható) |
szabad (elszámoltathatóság csak metafora) |
|
demokrácia jelentése |
népakarat szerinti kormányzás |
vezetők választói ellenőrzése |
beleegyezés az uralomba |
|
szavazói választás |
konkrét ügyekről (input mandátum) |
kormányzati teljesítményről (output ex
post értékelésre) |
jelöltekről (a „jó típus” kiválasztása) |
|
Friedrich-törvény
jelentése |
mandátum reszponzivitás |
output elszámoltathatóság |
vezetők „előadásának” értékelése |
|
elit típusa |
funkcionális |
felelős |
hatalmi |
|
szavazók |
racionálisak és tökéletesen informáltak |
ésszerűek és jól informáltak |
nem-racionálisak és rosszul informáltak |
|
előfeltevések a
világról |
racionális és kiszámítható |
ésszerű és többé-kevésbé kiszámítható |
szeszélyes, kiszámíthatatlan |
Közös megvitatásra szánt kérdés:
Mi a politikai elit szerepe a hallgatók szerint?
5-6.
Az elitizmus alternatívái
Az óra témája
Ezen azokról az elméletekről lesz szó, amelyek kisebb vagy
nagyobb mértékben szembefordultak az elitista demokráciafelfogásokkal.
Megvitatandó kérdések:
Túl az elitizmuson:
- 60-as évek második felétől: a ’politikai’ fogalmának kitágítása
(különösen feminizmus: private is public)
- 70-es évektől az immateriális
értékek és az alternatív politikai
formák (pl. single-issue mozgalmak, zöldmozgalom
stb.) felértékelődése
- Kelet-Közép-Európában a 80-as években: a civil társadalom
kultusza
- a 80-as évektől: az identitáspolitika
kulcsszerepe
7. óra
Konszenzus,
konfliktus, deliberáció
Az óra témája
A politikai konfliktus, a különféle érdekek közötti közvetítés, megegyezés lehetősége, s a politikai hatalom felhasználása ezeknek a különbségeknek a kezelésében a modern demokráciaelméletek klasszikus problémája.
Megvitatandó kérdések:
1. normatív szempont:
konszenzus és konfliktus szerepe a demokráciában
2. leíró szempont
konszenzuselvű demokráciák és nem konszenzuális demokráciák
a politikai egyetnemértés uralommentes kezelésének lehetősége
Közös megvitatásra szánt kérdés:
Pro és kontra érvek a konszenzus és demokrácia összeegyeztethetősége mellett
8. óra
Politikai közösség
Az óra témája
Ezen az órán a demokratikus politikai közösség működésével kapcsolatos elméleti irányokat, felvetéseket tárgyaljuk majd. Miben ragadható meg egy demokratikus politikai közösség különbsége egy autokratikus, diktatórikus állapottól? Miféle mechanizmusok tartják fenn a politikai közösséget egy demokráciában?
Megvitatandó kérdések:
1. Carl Schmitt és a barát-ellenség megkülönböztetés szerepe a modern politikai közösségben
2. Ellenség és ellenfél megkülönböztetése mint a demokratikus politikai gyakorlat előfeltétele (lásd különösen Chantal Mouffe koncepcióját)
3. Az ellenségproblematika kitágítása: a megkülönböztetés, különbségtevés, értelmezés szerepe a demokratikus politikai közösségek mindennapi működésében
Példák az ilyen különbségekre:
-
vallási,
-
etnikai,
-
életkorbeli,
-
nemi,
-
értelmi
Melyeknek van jogi, szociológiai, politikai szerepük? Milyen módon?
9. óra
Állampolgárság a demokráciákban
Az óra témája
A modern demokráciaelméletek egyik izgalmas területe az állampolgári részvétel problémája, ami többnyire összefügg olyan kérdésekkel is, mint a demokratikus nevelés. Milyen feltételei és összetevői vannak az állampolgárságnak? Milyen normatív kijelentések kapcsolódnak az állampolgárság elméleteinek? Az előadás ezekkel a kérdésekkel fog foglalkozni.
Megvitatandó kérdések:
1. Az állampolgárságnak a klasszikus politikaelméletekben mindig vannak korlátai:
- életkori,
- nemi,
(- vagyoni, jövedelmi vagy társadalmi osztálybeli),
- származási
két klasszikus definíció:
államnemzeti (francia modell) – kultúrnemzeti (német)
3. Milyen kivételek és problémák vannak két alapmodellel:
a, Két klasszikus modell problémái:
- francia: vannak kulturális elemek a francia nemzetfogalomban
- német: territoriális (kulturális stb.) különbségek amit a föderalizmus fejez ki és „alkotmányos patriotizmus” modellje 1945 után
b, Más országok:
- spanyol példa: sok, történetileg kialakult kulturális és politikai különbség
- olasz példa: gazdaságilag, kulturálisan, etnikailag motivált különbség
- Kelet-Európa és Dél-Európa: vallás és etnicitás összekapcsolódása
c, Politikailag nem aktív etnikai csoportok:
- észak-olaszországi, angliai, stb. lokális etnikai identitások.
10. óra
Politikai kultúra és demokrácia
Az óra témája
A politikai kultúra fogalmával szokás leírni azokat a politikai intézményeken túlmutató tényezőket, attitűdöket, amelyek meghatározzák a demokrácia működését, fennmaradását, minőségét. Az órán a politikai kultúra kutatásának néhány klasszikus szerzőjével és az általuk vizsgált kérdésekkel fogunk foglalkozni.
Megvitatásra szánt kérdések:
2. Eszmetörténeti előzmények:
- Montesquieu: földrajz és politikai intézmények kapcsolata
- 19. századi nemzetkarakterológiák
- modern szociálpszichológia
3. Politikai kultúra kutatása:
II: világháború után lesz érdekes: mitől marad fenn egy demokrácia? (ennyiben normatív tudomány), klasszikus szerzők: Almond és Verba
folytatás: összehasonlító politológia
4. Egy példa a politikai kultúra jelentőségére:
a politikusi rekrutáció befolyása a politikai kultúrára
francia minta: elitnevelés, miniszteri kabinetekből kiinduló karrier
amerikai minta: erős helyi politikai háttér
11. óra
Demokratizálódás, demokráciafejlesztés
Az óra témája
A 70-es évektől több hullámban végbemenő demokratikus átmenetek Latin-Amerikától Kelet-Európáig (s bizonyos mértékig a Közel-Keleten) a demokráciával kapcsolatos elméleti kihívások egész sorát támasztotta. Az erre adott jellegzetes válaszkísérletekről fog szólni ez az előadás.
Megvitatásra szánt kérdések:
a, 1945 után: Japán, NSZK
b, 1970-es évek után: Latin-Amerika
c, 1970-es évek után: Dél-Európa (spanyol, portugál, görög példa)
d, 1989 után: Kelet-Közép-Európa
e, 1990-es évek közepe-vége: Balkán és Kelet-Európa (volt Jugoszlávia, Ukrajna, Grúzia)
f, 21. század eleje (Afganisztán és Irak)
3. Mik az egyes korszakok jellemzői? Mennyire sikeresek ezek?
12. óra
Demokrácia a globalizálódó világban
Az óra témája
A globalizációnak nevezett gazdasági-kulturális folyamat radikálisan megváltoztatja azoknak a fogalmaknak az értelmezési lehetőségeit és kikezdi érvényességüket is, amelyek a hagyományos állami keretekhez tartoznak. Vajon lehetséges-e demokrácia egy globális térben és vajon milyen kihívásokkal kell szembesülnie egy demokráciának a globalizáció korában? Ilyen és hasonló kérdésekre keres majd választ a demokráciaelméletek között az előadás.
Megvitatásra szánt kérdések:
kettős jelentés:
- egyfelől 18. század óta érzékelt folyamatok (világméretű gazdasági, kommunikációs hálózatok kiépülése)
- és a 20. század utolsó évtizedeiben kialakult világállapot.
2. Globalizáció és demokráciaelmélet:
- a klasszikus demokráciaelmélet alapegysége a politikai közösség (polisz), a modern demokráciaelméleté a nemzetállam,
- a globalizáció kihívása: mit jelent, ha a hatalmi súlypont eltolódik a nemzetállami szint fölé? hiszen nincsenek állami típusú nemzetközi intézmények
- globális kihívások: tőkepiaci mozgások, multinacionális vállalatok szerepe, globális (környezeti, politikai) problémák, nemzetközi terrorizmus stb.
3. Válasz a globalizációs kihívásra:
- globalizációpártiak: nemzetközi együttműködés egy szabadpiaci rendszerben, ahol a világgazdaság fejlődése kiegyenlíti a lokális vagyoni különbségeket az általánossá váló jólét révén
- globalizációkritikusok: a globalizáció lassítása vagy kiigazítása, a szabadpiaci viszonyok ellenében nemzetközi ellenőrzés (pl. Tobin-adó), globális felelősségválallás
- a globalizációkritika intézményesülése: globális civil társadalom létrejötte (pl. Szociális Világfórum, globalizációellenes tüntetések stb.)
13. óra
Az 1989 utáni
magyar politikaelméleti gondolkodás történeti-politikai kontextusa
Az óra témája
A demokratikus átalakulás során született magyar politikaelméleti irodalomban és a politikát mintegy körülölelő „metapolitikai” diskurzusban a demokráciaelméletek sajátos hangsúlyt kaptak, bizonyos témákra nagyobb figyelem irányult, másokat kevésbé preferáltak. Az előadás arról szól majd, miként ágyazódtak be ezek a demokráciaelméleti elképzelések a Kelet-Közép-Európai átalakulás összefüggéseibe.
Megvitatandó kérdések:
Körösényi András elmélete a magyar politikai gondolkodás konszenzuselvű, emancipatórikus, normatív főáramáról.